Skip to content

Here’s to you guys

Here’s to you guys

I kveld har jeg lyst til å gi min ektefølte ros til to personer jeg har dyp respekt for. Jeg tror på det de driver med, budskapet deres og det de står for – og har gjort det i mange år. Jeg liker dem veldig, veldig godt. Og de fortjener langt større oppmerksomhet enn det de til nå har fått: Kristoffer Brun og Are Strandli.

Are og Kristoffer er verdensmestere i roing og vier mesteparten av sin tid til denne lite lukrative og ekstremt harde idretten. Lite oppmerksomhet, ingen penger å snakke om, knallhard konkurranse – og samtidig som de trener mer enn noen av oss i det hele tatt orker å tenke på, skal de slanke seg og for å holde en viss vektklasse. Og holde motivasjon og fokus oppe. Velkommen til en spesiell hverdag!

Alt dette er selvsagt usedvanlig imponerende og nok til å ta pusten fra enhver, men det som imponerer – eller egentlig inspirerer – meg aller mest, er de personene de er med de egenskapene de har.

For å begynne med starten: Høsten 2008 tuslet to forsiktige karer inn på mitt kontor. Lite visste jeg da at disse to tilsynelatende beskjedne og nærmest uunseelige unge mennene skulle bli så viktige og definerende for min vei som coach. Og viktigst – hvor mye de skulle lære meg som menneske. Men det var noe helt udefinertbart der, en kjemi og en felles visjon som gjorde at da vår betalte kontrakt var over, var det helt naturlig for oss å fortsette sammen pro bono. Det skulle vise seg å bli et av de beste valgene jeg har tatt.

Til daglig kan de virke usedvanlig – til tider nesten irriterende – avslappede, men hvilke villskinn de blir så snart de får på seg treningstøy og startnr. Ingenting avslappet over det! En interessant dualitet, og det er like gøy hver gang å se hvilken fokusert klarhet som kommer over dem når det begynner å ”lukte” konkurranse. Til tross for sine forskjelligheter utfyller de hverandre perfekt og klarer å bygge laget sitt rundt det. Det har ikke kommet av seg selv, men fordi de forstår verdien av ulikhet og jobber fokusert med å få mest mulig ut av dette. Dette resulterte bl a fortjent i nominasjon for Årets Lag på Idrettsgallaen 2014.

Det imponerer meg hvordan de tar ansvar for sin egen fremgang. Mottar tilbakemeldinger som kanskje svir, og gjør noe med det. Snur sine ”svakheter” til styrker. Har sluttet å gjemme seg. Finner mer og mer sin egen oppskrift. Og tenker større enn seg selv.

Jeg setter usedvanlig stor pris på disse to som pusher, ikke bare sine egne, men også mine grenser. De er modige og nysgjerrige, humoristiske og kreative og har en helt annen stil og tempo enn meg. De er gode sparringspartnere og inspirerer meg til å stadig strekke meg etter mer og bedre. Vi er ikke alltid enige og temperaturen kan til tider være høy. Det er berikende, forfriskende og av og til smått irriterende hvor godt de kjenner meg og hvor lett de gjennomskuer meg. Jeg setter uendelig stor pris på det samarbeidet vi har!!

Det står respekt av det disse to gjør, for de går en lite opptråkket vei. Med tiden til hjelp har de bygget sten for sten, prøvet og feilet, prøvet igjen og lykkes og turt å gå i helt nye retninger for å kunne finne sin egen vei – som utøvere og aller mest som mennesker. Det krever både mot, intelligens og tålmodighet. For Are og Kristoffer har det så langt resultert i noen andre valg enn tidligere og pallplassering i hver verdenscup samt VM-gull i 2013.

Kristoffer_Brun_og_Are_Strandli

Legg igjen en kommentar

